25 september: Living Wage Action Day
25 september 2024 uppmärksammas för första gången “Living Wage Action Day”, på initiativ av det internationella nätverket Clean Clothes Campaign.
För en rättvis omställning i modeindustrin
Klimatförändringar orsakar allt varmare temperaturer runt om i världen. Hur påverkas textilarbetare när det blir för varmt för att arbeta, eller när översvämningar tar deras hem? Vad innebär en rättvis klimatomställning i modeindustrin?
Vi välkomnar en ny styrelse!
Under senaste årsmötet valde våra medlemmar in en ny styrelse till Fair Action. Vi är särskilt glada att få välkomna två nya namn till styrelsen; Mathias Knutsson som ordförande och Therése Lindgren som ledamot! Förutom nyvalen, Mathias Knutsson och Therése Lindgren, valdes även Shari Sabel Strandmark om för en ny mandatperiod och både Liv Fjellander och Alexandra Lövgren sitter kvar som styrelseledamöter i ytterligare 1 år. Den nya styrelsen består därmed av fem personer som tillsammans besitter en bred kunskap och erfarenhet av hållbarhets- och utvecklingsfrågor, näringsliv, politik, kommunikation och påverkansarbete. Här kan du läsa mer om de [...]
Efter utdragna processen: Nytt EU-direktiv om företagsansvar äntligen godkänt
Efter en månad av uppskjutna omröstningar, godkände EU:s medlemsländer 15 mars ett nytt EU-direktiv som tydligare fastställer företags ansvar för påverkan på människor och miljö i hela leverantörskedjan. 24 april godkändes direktivet slutgiltigt av Europaparlamentet. Trots det efterlängtade beskedet, är det efter de många förhandlingarna nu ett urvattnat direktiv som antas.
Svenska modejättar blundar för sexuella trakasserier
Klädföretagen använder idag feministiska slagord för att sälja kläder och stärka sitt varumärke. Samtidigt ser de mellan fingrarna med den överhängande risken för sexuellt våld mot sömmerskorna, enligt en ny granskning från Fair Action. Hur feministiska är svenska modemärken, egentligen?
Ellos anmäls för ”femwashing”
Svenska företag använder gärna feministiska slagord i sin hållbarhetskommunikation. Så kallad ”femwashing” – att kapitalisera på jämställdhet och kvinnors rättigheter – tar bort fokus från problemen för de kvinnor som tillverkar kläderna.