Svenska modejättar blundar för sexuella trakasserier
Klädföretagen använder idag feministiska slagord för att sälja kläder och stärka sitt varumärke. Samtidigt ser de mellan fingrarna med den överhängande risken för sexuellt våld mot sömmerskorna, enligt en ny granskning från Fair Action. Hur feministiska är svenska modemärken, egentligen?
Framgångar 2022
Avtal för bättre säkerhet i klädfabriker i Pakistan och storbanker som minskade sina investeringar i ryska staten, det var några av framgångarna som Fair Action bidrog till under året som gick.
Stödet till granskning hårt drabbat i nedskärning av biståndet
Fair Actions finansiering kommer i år att minskas med upp till 1,8 miljoner kronor. Det har den nya regeringen beslutat om.
Modevarumärkena som fick krishantera under 2022
Resumé listar alla modevarumärken som trampat i klaveret under året. En av skandalerna är Fair Actions anmälan mot Ellos om femwashing.
Förklara dig, Kristersson!
Sverige är en bromskloss i EU-förhandlingarna om en historisk lagstiftning för företags ansvar, trots att lagstiftningen efterfrågas av svenska företag och investerare. Fair Action kräver ett svar från Kristersson om varför Sverige vill försvaga den kommande EU-lagstiftningen.
Fair Action vinner pris för ungdomsarbete
Fair Action får priset för materialet ”Vi handlar, vem betalar?”, där vi utbildar gymnasieelever i att själva kritiskt kunna granska företags hållbarhetsarbete.