H&M backar undan från säkerhetsavtal i Bangladesh
Klädföretagen backar nu från brand- och byggnadssäkerhetsavtalet som togs fram efter kollapsen av Rana Plaza. En klädfabrikskatastrof där 1 134 människor miste livet den 24 april 2013. Inför årsdagen har H&M inte gett besked om de kommer skriva på avtalet som är en förutsättning för sömmerskornas säkerhet i Bangladesh. Klädfabrikerna riskerar därmed att bli till dödsfällor som kan rasa ihop eller börja brinna.
Starkt stöd för lag om företags ansvar för mänskliga rättigheter
Idag tog utrikeshandelsminister Anna Hallberg emot 21 070 underskrifter från kampanjen Visa handlingskraft. 41 företag och 61 organisationer och fackförbund har också ställt sig bakom kampanjens krav på en lag som kräver att företag respekterar mänskliga rättigheter och miljö i all sin verksamhet. Fair Action är en av initiativtagarna till kampanjen.
Så drabbas läderarbetare i coronakrisen
Nedstängda fabriker och personal som skickats hem utan lön. Modebranschen har drabbats hårt av coronakrisen – och värst drabbade är anställda hos leverantörer i Asien. Företag måste bli bättre på att föra dialog med arbetsrättsorganisationer och fackförbund på plats för att hitta lösningar på den allvarliga situationen. Det menar experter i Indien och Kina i en ny rapport från Fair Action.
Nordea skräller i årets rankning av bankerna
Från jumboplatsen till andra bästa storbank – Nordea tar i år ett jättekliv i vår granskning av bankernas riktlinjer för hållbarhet. Även Handelsbanken tar ett stort steg uppåt. Swedbank ligger kvar på en förstaplacering av de sju största bankerna. Det visar en ny granskning från Fair Action och Fair Finance Guide.
Dags att visa handlingskraft!
Idag går Fair Action tillsammans med en bred grupp samhällsaktörer ut med en uppmaning till regeringen om en lag som kräver att företag respekterar mänskliga rättigheter i all sin verksamhet. Bakom kravet på lagstiftning står företag, fackförbund och civilsamhällesorganisationer.
Influencers tiger om klädtillverkningen
De nya makthavarna i modesverige är medieprofiler med hundratusentals följare på Instagram och egna märken. Men har de som sytt de glammiga plaggen rimliga arbetstider och löner? Det kan vara svårt att ta reda på, visar vår nya kartläggning av fem influencer-företag.