Svenska banker måste rösta för att H&M betalar uteblivna löner
Tusentals sömmerskor på fabriker som syr kläder till H&M har fortfarande inte fått ut löner de tjänat in under pandemin. Nu uppmanar Fair Action svenska banker att rösta för ett aktieägarförslag på H&Ms bolagsstämma 4:e maj för att sömmerskorna ska få sina löner.
Svenska modejättar blundar för sexuella trakasserier
Klädföretagen använder idag feministiska slagord för att sälja kläder och stärka sitt varumärke. Samtidigt ser de mellan fingrarna med den överhängande risken för sexuellt våld mot sömmerskorna, enligt en ny granskning från Fair Action. Hur feministiska är svenska modemärken, egentligen?
Svenska banker måste sätta press på H&M att betala ut lagstadgade löner
Tusentals sömmerskor på fabriker som syr kläder till H&M har inte fått ut sina intjänade löner under coronapandemin. Att kunna garantera den lagstadgade ersättning arbetare har rätt till bör vara en självklarhet. Det menar Fair Action i ett nytt aktieägarförslag och uppmanar samtidigt svenska storbanker att ta ställning för förslaget på H&Ms årsstämma den 4 maj.
Inte ens en procent av företagen omfattas av nytt lagförslag från EU
Idag presenterade EU-kommissionen sitt lagförslag om företags ansvar för mänskliga rättigheter och miljö i sina värdekedjor. Civilsamhället välkomnar att det efter flera förseningar föreslås bindande regler för företag, men förslaget riskerar att bli en papperstiger. En stor brist är att små och medelstora företag inte omfattas – och de utgör drygt 99 procent av företagen i EU.
Svenska banker vill att H&M höjer sömmerskornas löner
Fem av sju svenska storbanker anser att H&Ms strategi för att öka sömmerskors löner brister. Det visar en ny granskning från Fair Action och Fair Finance Guide. Samtidigt får bankerna själva kritik för att inte ställa tillräckliga krav på klädjätten.
Nätbutiker öppnar upp om klädfabriker
– men tysta om sömmerskornas löner
Har du klickat hem en ny outfit från nätet under pandemin? Då är du inte ensam. Det senaste året har onlineföretagens försäljning exploderat. Men har de som tillverkat kläderna rimliga arbetsvillkor? Det går att ta reda på hos hälften av företagen, visar Fair Actions nya granskning av transparens hos sex näthandlare inom sport och mode.