Fair Action vinner pris för ungdomsarbete
Fair Action får priset för materialet ”Vi handlar, vem betalar?”, där vi utbildar gymnasieelever i att själva kritiskt kunna granska företags hållbarhetsarbete.
Debatt: Mänskliga rättigheter är inte på rea
Under Black week lockar modeföretagen med låga priser för att få konsumenter att köpa extra mycket nytt. Vi vill därför påminna om något som det inte går att sätta röda prislappar på – mänskliga rättigheter, skriver Fair Action på Aftonbladet Debatt.
Osäkra klädfabriker i Pakistan
Klädfabrikerna i Pakistan är farliga arbetsplatser eftersom det på flera av dem saknas ordentliga nödutgångar i händelse av brand, visar en ny rapport från Fair Action och Clean Clothes Campaign. Rapporten innehåller rekommendationer från pakistanska fackföreningar och ideella organisationer om hur utökningen av det internationella arbetsmiljöavtalet till Pakistan bör utformas för att bli effektivt.
Gå med i vårt nya influencernätverk
Inom ramen för projektet “Use your influence” skapar vi nu ett nätverk av unga influencers, mellan 18–25 år, som ska mötas digitalt fem gånger för att diskutera hållbarhetsfrågor. Vill du vara med? Fyll i vårt formulär.
Chiquelle tiger om tillverkningen
Näthandeln har vuxit explosionsartat, och svenska Chiquelle är ett av företagen som ökat försäljningen i rekordfart. Nu har företaget också öppnat butiker i Stockholm. Men har de som tillverkat kläderna rimliga arbetsvillkor?
Praktisera på Fair Action 2023
Är du student och intresserad av företags ansvar för mänskliga rättigheter, klimat och miljö? Nu söker vi på Fair Action en praktikant för vårterminen 2023 till vårt kansli i Stockholm.