Guide: Vad är femwashing?
Svenska företag använder gärna feministiska slagord i sin kommunikation. Så kallad ”femwashing” – att kapitalisera på jämställdhet och kvinnors rättigheter – tar bort fokus från problemen för de kvinnor som tillverkar kläderna.
Länsförsäkringar ställer sig bakom Fair Actions krav på H&M
Länsförsäkringar kräver att H&M ingår ett bindande avtal för att betala ut innestående löner till sömmerskor. Nu måste övriga storbanker följa Länsförsäkringars exempel och öka pressen på H&M så att avtalet blir verklighet.
Aktieägarförslag från Fair Action till H&M (eng)
H&M resolution 2022 ENG
Aktieägarförslag från Fair Action till H&M
H&M aktieägarförslag 2022 SVE
Granskning e-handeln -kommentarer från företagen
Kommentar - Bubbleroom Kommentar - Stronger Kommentar - NA-KD Kommentar - Bubbleroom Kommentar - Ellos
Studiematerial: Vi handlar, vem betalar?
Många svenska företag struntar i att arbeta hållbart. Men vilka är dom? Det ska du och dina elever ta reda på, med vår hjälp. För vi vet att det går att påverka företagen. Vissa gånger krävs en gedigen granskning, andra gånger räcker det med ett inlägg på sociala medier. Oftast krävs en blandning av båda metoderna.