11 av 23 skoföretag vägrar svara på frågor om sitt hållbarhetsarbete

Idag släpper Fair Action och det internationella projektet Change Your Shoes en rapport om hur 23 europeiska skoföretag hanterar risker i sina leverantörskedjor avseende kränkningar mot mänskliga rättigheter. Bland företagen som granskats finns Nilson Group, Euro Sko, Ecco och Deichmann. I december 2015 grips 21 människorättsaktivister i samband med en strejk vid en skofabrik i Guangdong i Kina. Sex månader senare sitter två kvar, arresterade utan rättegång. Samma månad dör tre arbetare när de ska rengöra en avfallstank i ett garveri i Kolkata, Indien. Det här är inga enstaka händelser utan illustrerar väl de risker som de som tillverkar våra [...]

By |20 juni, 2016|Pressmeddelanden|

Fair Action på DN Debatt: ”Glöm inte arbetsvillkoren i de globala leverantörsleden”

Replik på DN Debatt - 25 maj 2016 ”I Sverige ska arbetstagare jobba under schysta villkor” skriver statsminister Stefan Löfven och civilminister Ardalan Shekarabi (DN Debatt 19/5). Ett självklart och välkommet ställningstagande. Samtidigt har Sverige ett ansvar att inkludera och verka för schysta villkor för arbetstagare även i låglöneländer. Det behövs en starkare lagstiftning, mer resurser och tydligare signaler till Sveriges beslutsfattare och myndigheter om att sociala krav även omfattar mänskliga rättigheter i globala leverantörsled, skriver Fair Action och fem andra organisationer på DN Debatt idag.

By |25 maj, 2016|Fair Action i media, Nyheter|

Fair Action vann Giraffpriset

12 maj 2016 - Artikel i DN Fair Action har tilldelats Social Venture Networks Giraffpris, ett pris som går till någon som brutit igenom motstånd och arbetat uthålligt för att göra världen bättre. Juryn lyfte särskilt fram Fair Actions insatser för förbättrade arbetsvillkor och levnadslöner inom klädindustrin.

By |17 maj, 2016|Fair Action i media|

Mobiloperatörerna uppmuntrar till slit och släng

26 april 2016 El-avfall är den globalt snabbast växande avfallsströmmen. Trots det fokuserar mobiloperatörernas reklam på att kunden ska byta telefon ofta för att vara först med det senaste. Företagens initiativ kring återanvändning och återvinning lyfts däremot inte fram i marknadsföringen, visar en ny rapport från Swedwatch och Fair Action.

By |26 april, 2016|Nyheter, Pressmeddelanden|
Till toppen