Polisvåld och låga löner – vardag för Kinas skoarbetare

2 maj 2016

”Under strejken bussade polisen hundarna på oss och skrek åt dem att bita.” Det berättar en av de 47 arbetare som intervjuas i en ny rapport om situationen för Kinas skoarbetare. De intervjuade är anställda på fabriker som tillverkar åt kända skomärken som Adidas, Clarks och Ecco.

Croppad skoarbetare Kina-

Foto: Fritz Hofmann

Nästan 40 % av de skor som importeras till Sverige tillverkas i Kina. I en ny rapport från kampanjen Change Your Shoes, där skoarbetare från tre av de största skofabrikerna i Guangdong har intervjuats, uppger över 80 % av arbetarna att deras arbetsgivare inte betalar ut lagstadgad ersättning vid föräldraledighet. Arbetarna uppger också att de inte kan försörja sig på sin grundlön på knappt 2 000 kr i månaden. För att klara sig tvingas de jobba extremt långa arbetsdagar. I intervjuerna framkommer att 83 % inte fått någon utbildning i hälsa och säkerhet trots att arbetarna hanterar både kemikalier och farliga maskiner.

När arbetarna väl protesterar mot de dåliga arbetsvillkoren uppger 79 % att de har varit med om polisingripanden vid fabrikerna. I samband med en demonstration i december vid en av de fabriker som ingår i undersökningen (Panyu Lide Shoes Industry) arresterades 21 människorättsaktivister. Av dessa finns två fortfarande i förvar anklagade bl a för ”störande av ordning”, ett brott som kan ge livstids fängelse. För att uppmärksamma detta fall anordnar Change Your Shoes en namninsamling under vecka 18, till stöd för aktivisterna.

De här dystra vittnesmålen kommer trots att Kina har en relativt bra lagstiftning till skydd för arbetare. Brotten mot arbetarnas rättigheter strider också mot de europeiska skoföretagens policys för arbetsvillkor hos leverantörer.

– Det är dags att skomärken som Adidas, Clarks och Ecco använder sitt inflytande och gör något åt de problem arbetarna berättar om. Policys finns, nu vill vi se ”action”. Att vara trygg på sin arbetsplats och att lönen går att försörja sig på är inte ett önskemål, det är en mänsklig rättighet. Det säger Charlie Aronsson, projektledare på Fair Action, den svenska partnerorganisationen i kampanjen Change Your Shoes.

Rapporten är framtagen av de tyska organisationerna Südwind och Inkota samt Hong Kong-baserade Globalization Monitor.