Materialet som väcker frågor

De fem pedagogiska övningarna är utformade för att kunna användas i ämnesövergripande undervisning och riktar sig till gymnasienivå.

Övningarna tar sin utgångspunkt i rapporter från Fair Action och andra källor och varje övning beskrivs utifrån syfte, metod och tid för att du som lärare snabbt ska kunna få en överblick av innehållet. Övningarna är varierande för att möjliggöra olika arbetssätt för elever, gymnasieprogram och tidsramar, en del är introducerande och andra mer omfattande och uppmuntrar till fördjupat lärande.

I flera ämnen i kursplanerna på gymnasiet finns dessutom stöd för att arbeta med mänskliga rättigheter och hållbar utveckling ur olika perspektiv, särskilt för lärare som undervisar i Samhällskunskap 1–3, Hållbar samhälle, Svenska 1–3 samt Retorik och skrivande, Geografi 1–2, Religionskunskap 1–2, Naturkunskap 1b-2, Företagsekonomi 1 och Ung Företagsamhet. Många av Fair Actions rapporter är på engelska vilket ger goda möjligheter att arbeta ämnesövergripande med engelska.

Introduktionspasset

Om internationella initiativ och Agenda 2030.

En lön att leva på!

Om levnadslön och transparens i klädindustrin.

Konsumera mera?

Om hållbar konsumtion kopplat till elektronikindustrin.

Vi lämnar fortspår

Om arbetsförhållanden och miljö i läderindustrin.

Mode på liv och död

Om könsbaserat våld i klädindustrin.

Inspirera och påverka

Det går faktiskt att göra skillnad – ta del av Fair Actions framgångar och prova sen att på egen hand göra en granskning med hjälp av vår steg-för-steg guide Fairometern.

Det går att påverka

Fair Actions framgångar och andra goda exempel.

Fairometern – granskningsverktyg

Hjälper elever att granska hållbarhetsarbetet.

Gymnasieskolans läroplan

Det här pedagogiska materialet syftar till att ge elever på gymnasiet:

  • Fördjupad kunskap och förståelse för företags påverkan på mänskliga rättigheter i globala leverantörsled, med särskilt fokus på levnadslön, arbetsvillkor och fackliga rättigheter.
  • Fördjupad kunskap och förståelse för företags ansvar att respektera mänskliga rättigheter utifrån agenda 2030, FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter och internationella riktlinjer som exempelvis de mänskliga rättigheterna i arbetslivet (ILO:s åtta kärnkonventioner).
  • Ökad handlingskompetens och att de som konsumenter och framtida arbetstagare har makt att ställa krav på att företagen att ta ansvar för sin påverkan på människor och miljö.

Skolverket betonar fem saker som lärande för hållbar utveckling karaktäriseras av, och som stämmer väl överens med vad Fair Action vill uppmuntra till i det här materialet:

  • Demokratiska arbetssätt
  • Kritiskt tänkande
  • Ämnesövergripande samarbeten
  • Mångfald av pedagogiska metoder
  • Delaktighet och inflytande från eleverna


Övningarna bygger på granskningar som Fair Action gjort och är förankrade i gymnasieskolans läroplan som bl.a. uttrycker:

“Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet mellan människor är de värden som utbildning ska gestalta och förmedla.” (Gy 22)

“Skolan ska också främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Läroplanen säger att: ”… ett internationellt perspektiv är viktigt för att kunna se den egna verkligheten i ett globalt sammanhang och för att skapa internationell solidaritet.” (Gy 22)