Inspirera och påverka
Det går faktiskt att göra skillnad – ta del av Fair Actions framgångar och prova sen att på egen hand göra en granskning med hjälp av vår steg-för-steg guide Fairometern.
Gymnasieskolans läroplan
Det här pedagogiska materialet syftar till att ge elever på gymnasiet:
- Fördjupad kunskap och förståelse för företags påverkan på mänskliga rättigheter i globala leverantörsled, med särskilt fokus på levnadslön, arbetsvillkor och fackliga rättigheter.
- Fördjupad kunskap och förståelse för företags ansvar att respektera mänskliga rättigheter utifrån agenda 2030, FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter och internationella riktlinjer som exempelvis de mänskliga rättigheterna i arbetslivet (ILO:s åtta kärnkonventioner).
- Ökad handlingskompetens och att de som konsumenter och framtida arbetstagare har makt att ställa krav på att företagen att ta ansvar för sin påverkan på människor och miljö.
Skolverket betonar fem saker som lärande för hållbar utveckling karaktäriseras av, och som stämmer väl överens med vad Fair Action vill uppmuntra till i det här materialet:
- Demokratiska arbetssätt
- Kritiskt tänkande
- Ämnesövergripande samarbeten
- Mångfald av pedagogiska metoder
- Delaktighet och inflytande från eleverna

Övningarna bygger på granskningar som Fair Action gjort och är förankrade i gymnasieskolans läroplan som bl.a. uttrycker:
“Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet mellan människor är de värden som utbildning ska gestalta och förmedla.” (Gy 22)
“Skolan ska också främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Läroplanen säger att: ”… ett internationellt perspektiv är viktigt för att kunna se den egna verkligheten i ett globalt sammanhang och för att skapa internationell solidaritet.” (Gy 22)