Fair Action på Aftonbladet Debatt: Girl power eller girl poverty?

”Feminist cutie” står det på t-shirten i kollektionen som H&M lanserade tillsammans med popstjärnan Zara Larsson i våras. De glammiga plaggen har knallrosa grafiska tryck och feministiska budskap. Förra året fick en thaiboxare, en tjej med orakad armhåla och en transkvinna visa H&M:s höstmode till låten ”She’s a lady”. Men samtidigt som H&M tjänar miljoner på de påkostade kampanjerna tvingas de som syr kläderna kämpa för något så grundläggande som en lön som räcker till näringsriktig mat.

By |4 oktober, 2017|Fair Action i media, Nyheter, Okategoriserad|

Tummen upp för att Gina Tricot lobbar för bättre skydd av syriska flyktingar

De tusentals syrier som arbetar i Turkiets textilfabriker får ofta jobba extremt långa dagar med löner som är så låga att de knappt har råd med mat och boende. Fair Action berättade om riskerna för att syrier utnyttjas i en rapport som vi släppte i januari i år. Efter vår granskning har nu Gina Tricot och Lindex tillsammans med flera andra klädföretag skrivit ett brev till den turkiska regeringen med förslag på lagändringar som ska göra att syrier lättare ska kunna få jobb med rättvisa villkor.

By |18 maj, 2017|Nyheter, Okategoriserad|
Till toppen