H&M-fabriker bryter mot lagen genom korta anställningar och diskriminering

23 september 2015

Genom anställningar så korta som någon månad i taget och hot om utebliven förlängning avskräcks Kambodjas klädarbetare från att kräva rätt lön, human arbetstid och rättigheter, som mammaledighet.

Trots att de korta kontrakten i många fall är olagliga köper svenska klädmärken, som H&M, från fabriker som systematiserat användandet av dem för att hålla de anställda i schack. Det visar Fair Actions (tidigare Fair Trade Center) rapport som släpps i dag.

– Alla som inte vill jobba övertid får sparken när deras kontrakt går ut, säger en av arbetarna som intervjuas i rapporten.

FDC

- Vi kan inte protestera för då förlängs inte våra kontrakt, säger Sophea som syr kläder åt H&M. Foto: CLEC

H&M är den största köparen av kläder från Kambodja och samarbetar med 80 fabriker i landet, varav många har sina anställda på upprepat förnyade korttidskontrakt trots att det bryter mot H&M:s egna regler. Detta gäller även fabriker som fått höga betyg i H&M:s egna kontroller, visar Fair Actions rapport.

– Jag blev inte tvingad att jobba övertid, men jag upplevde det som att jag blev tvingad eftersom jag var rädd att fabriken skulle hämnas på mig och inte förnya mitt kontrakt om jag sa nej, säger en arbetare på en H&M-fabrik.

Att vara anställd på ett tidsbegränsat kontrakt kan vara nog så besvärligt, det vet många även i Sverige. Men i Kambodjas klädindustri har detta systematiserats för att få arbetare att inte våga protestera. Under hot om utebliven förlängning är det svårt att våga hävda sin rätt, speciellt i ett land där lönerna är så låga att de inte går att leva på, ens för den som har ett jobb. Enligt kambodjansk lag får de korta kontrakten bara användas för att anställa arbetare för tillfälliga arbetsuppgifter och de får bara förnyas i upp till två år. Men runt 80 procent av landets fabriker anställer stora delar av sin arbetsstyrka på begränsade kontrakt som förnyas med korta intervaller, år efter år, trots att det är ett lagbrott. Upprepade korttidskontrakt över en längre tid strider också mot FN:s riktlinjer. Ändå fortgår problemet, visar Fair Actions rapport.

– Den arbetare som väljer att säga ifrån eller kräva sin lagliga rätt riskerar att inte få sitt kontrakt förnyat nästa gång det är dags, säger Moa Kärnstrand, researcher på Fair Action.

Resultatet blir ett kämpigt och otryggt liv, där sjukdom och oro är vanligt.

Enligt H&M kräver man nu en plan från alla fabriker för hur de ska fasa ut olagligt användande av korta kontrakt. Men man har inte satt någon officiell tidpunkt för när alla olagliga kontrakt måste vara fasade över till fasta anställningar.

– Det här problemet borde H&M kunna lösa snabbt, om de menar allvar, säger Anneli Nordling, ordförande i Fair Action.

– Detta är bara ytterligare ett exempel på att klädkedjorna inte gör vad de lovar sina kunder och inte håller koll i sin leverantörskedja, utan låter människor utnyttjas på vägen mellan design och färdig tröja.

Se några arbetare berätta om bekymren med korttidskontrakt:

Läs hela rapporten här.

Läs H&M:s svar här.

Kontaktperson:

Maria Sjödin, kommunikationsansvarig Fair Action: 08 – 643 43 64, maria@fairaction.se