Syriska flyktingar utnyttjas i den turkiska klädindustrin

KappAhl och Gina Tricot arbetar inte för att förhindra att syriska flyktingar utnyttjas i deras klädtillverkning i Turkiet. De tusentals syrier som arbetar i Turkiets textilfabriker får ofta jobba extremt långa dagar med löner som är så låga att de knappt har råd med mat och boende. Trots att mer än var tredje plagg i Gina Tricots butiker är tillverkat i Turkiet har bolaget inte prioriterat att förebygga att syrier diskrimineras, visar en ny rapport från Fair Action och Framtiden i våre hender.

worker-1

- Hela mitt liv är jobb, säger 24-åriga Jamal som jobbar i en av Istanbuls klädfabriker.

– Syriska arbetare tjänar generellt under minimilönen, och får inte sjukförsäkring och andra förmåner som de har rätt till. De måste acceptera vilka villkor som helst, och kan bli sparkade från en dag till en annan, säger Engin Celik, ombudsman på den turkiska fackföreningen Deriteks, som organiserar arbetare i klädsektorn.

De närmare tre miljoner syrier som flytt till Turkiet kan sedan ett år tillbaka få arbetstillstånd, men hittills har bara runt 7000 personer beviljats tillstånd. Det faktum att majoriteten av syrierna fortfarande saknar tillstånd gör att de inte kan få skriftliga anställningskontrakt eller rättigheter som sjukförsäkring och pension. Arbetsgivarna drar nytta av att syrierna är i desperat behov av ett jobb för att kunna klara sig och därför inte vågar ställa krav på rimliga löner och humana arbetstider.

Turkiet är den största klädexportören till Sverige utanför EU efter Kina och Bangladesh, och en viktig inköpsmarknad för klädkedjorna H&M, KappAhl, Lindex, Gina Tricot och Varnergruppen (BikBok, Cubus, Carlings, Dressman med flera). Alla företagen utom KappAhl rapporterar att de har haft syrier som arbetat hos deras turkiska leverantörer, men att det handlat om ett fåtal personer. Studien indikerar att det finns ett glapp mellan informationen som företagen har och verkligheten i fabrikerna, eftersom experter pekar på att tusentals syrier jobbar i Turkiets klädindustri. Många syrier arbetar hos underleverantörer till fabrikerna där kläderna sys, till exempel hos företag som väver tyg eller framställer garn. I Turkiet är det också vanligt att klädfabrikerna som de utländska företagen köper ifrån lägger ut delar av tillverkningen, såsom tryck eller färgning, på underleverantörer utan att informera sina kunder. Rapporten visar att inget av bolagen gör kartläggningar för att identifiera officiella eller inofficiella underleverantörer där det finns risk att syrier utnyttjas.

– Alla bolagen måste se över hela sin leverantörskedja i Turkiet för att bestämma var de ska sätta in förebyggande åtgärder, säger Maria Sjödin på Fair Action som skrivit rapporten.

Gina Tricot och KappAhl är de två företag som enligt rapporten ligger allra sämst till. Bolagen gör inga kontroller alls hos underleverantörer som till exempel väver tyg till plaggen, vilket betyder att de inte har någon information om hur arbetsvillkoren ser ut där. Företagen har inte heller tagit några initiativ för att få sina leverantörer i Turkiet att erbjuda arbetstillfällen med rättvisa löner och humana arbetstider åt syriska flyktingar.

– Gina Tricot och KappAhl måste omedelbart ta fram en handlingsplan tillsammans med lokala organisationer och fackföreningar för att hindra att syrier utnyttjas, säger Maria Sjödin.

Hela rapporten hittar du här.

För intervjuer och pressbilder kontakta: Maria Sjödin, Kommunikationsansvarig, Fair Action, +46 (8) 643 43 64, maria@fairaction.se

Här kan du också läsa H&M:s kommentar till rapporten.