Panelsamtal om greenwashing
Måndagen 5 juni kl. 10.00 anordnar vi ett samtal om greenwashing. Lyssna in när unga ställer frågor till svenska klädmärken och experter inom hållbarhetskommunikation.
Fair Action granskar svenska företags hållbarhetsarbete. En viktig del i arbetet är att företagen är ärliga och transparenta i sin kommunikation. Så är tyvärr inte fallet många gånger.
En ny granskning av över 300 miljöpåståenden i reklam visar att nära hälften saknade grund (Konsumentverket, 2021). Samtidigt vill allt fler konsumenter göra hållbara val. Här finns det en stor risk att du som konsument – omedvetet – påverkar människor och miljö negativt. Hur ska vi veta vilka som vill arbeta hållbart och vad som är greenwashing?
Det vill Fair Action och Ung Media Sverige reda ut i panelsamtalet “Unga granskar företag – hållbarhetsarbete eller greenwashing?”. Under samtalet, som sker under årets Almedalsvecka, kommer unga att ställa frågor om greenwashing till företag och experter inom området hållbarhetskommunikation.
- När: Måndagen 5 juli mellan kl. 10.00-11.00.
- Var: Digitalt panelsamtal via denna möteslänk. Ingen föranmälan krävs!
- Deltagare: Modemärket Velour by Nostalgi, kommunikationsbyrån Futerra och skomärket Kavat.
- Moderator: Agnes Hansius, Förbundsordförande på Ung Media Sverige
Webinariet anordnas inom projektet ”Vi handlar, vem betalar?” som drivs av Fair Action och Ung Media Sverige med finansiering av Allmänna Arvsfonden.