Team Sportia och Sportamore döljer sina leverantörer

Är det så att de kläder vi svettas i är tillverkade i sweatshops? Det är svårt att besvara den frågan då Sportamore och Team Sportia hemlighåller sina leverantörer, visar Fair Actions nya granskning. Nu när vi är tillbaka i vardagen efter julbord är det många av oss som avlagt nyårslöften, rotat fram träningskortet och kanske till och med snört på oss löparskorna. Men under vilka arbetsförhållanden är våra träningskläder tillverkade?

fair-action-sportkläder-sweatshop

Är det så att de kläder vi svettas i är tillverkade i sweatshops? Team Sportia och Sportamore hemlighåller sina leverantörer vilket gör dem omöjliga att granska. Foto: Pixabay

Nätbutiken Sportamore uppger att de har svårt att ta reda på vilka fabriker i Kina och Bangladesh som producerar deras egna märken Blacc och Wyte då europeiska mellanhänder sköter inköpen. Det snabbväxande företaget säger samtidigt att de ser över sina möjligheter att komma tillrätta med detta. Än värre är det med Team Sportia som är leverantör till många av landets idrottsföreningar, de besvarar inte ens Fair Actions enkät.

– Det är dags för våra svenska sportkedjor att lämna startblocken, racet mot full transparens är igång för längesedan. Många svenska modemärken och stora sportföretag som Adidas och Puma är redan öppna med sina leverantörer. Jag vet inte vad Sportamore och Team Sportia väntar på, säger Charlie Aronsson, kanslichef på Fair Action.

Stadium och Intersport lovar bättring
Inga av de fyra svenska sportkedjorna som granskats av Fair Action publicerar i nuläget offentliga listor över sina leverantörsfabriker. Stadium meddelar att de kommer redovisa sina fabriker senast i mars 2020. Stadium är Sveriges största sportkedja med över 5 miljarder kronor i omsättning. Tillverkningen av egna märken såsom SOC, Everest och Warp sker bland annat i Bangladesh, Pakistan och Kambodja. Även Intersport Sverige uppger att de kommer bli mer öppna, information om företagets leverantörer presenteras senast i juni 2020.

Sömmerskorna vill höja löner med hjälp av de svenska företagen
Parvathi Madappa, programchef för textilsektorn på den indiska människorättsorganisationen Cividep förklarar varför öppna leverantörskedjor är viktiga för arbetarna i Asien som tillverkar våra träningskläder;

– I arbetarnas medvetande är det de köpande företagen som är deras verkliga arbetsgivare, utan dem inget arbete. Arbetarna behöver veta för vem de producerar om de ska kunna lösa problem som orealistiska produktionsmål, låga löner och sexuella trakasserier. Fabriksägarna lyssnar helt enkelt inte.

Fabrikskollaps visar på vikten av öppenhet
Ett tydligt exempel på vikten av öppenhet är den dödliga kollapsen av fabriken Rana Plaza i Bangladesh 2013. Det enda sättet att identifiera vilka märken som tillverkades i fabriken var att intervjua överlevande arbetare och leta i rasmassorna efter företagens loggor. Bara tack vare ett omfattande detektivarbete kunde familjerna till de 1 134 dödsoffren få kompensation från de europeiska bolagen som köpt från fabriken. Enligt internationella riktlinjer för företagsansvar delar de köpande företagen ansvaret för de anställdas arbetsmiljö med fabriksägarna.

Här hittar du hela granskningen “Stuck in the starting blocks”. Lyssna också på Ekots inslag om rapporten här.

Här hittar du företagens fullständiga svar på Fair Actions enkät.

För mer information och intervjuer, vänligen kontakta: Charlie Aronsson, vik. Kanslichef, Fair Action, 08-643 43 64, charlie@fairaction.se.