Ny rapport: Textilarbetares löner inte en prioriterad fråga för klädbranschen

31 mars 2014 En ny granskning av löner i klädindustrin som Fair Trade Center varit med och tagit fram visar på lång väg kvar till levnadslöner i länder som Bangladesh och Kambodja.

Textilarbetares löner inte en prioriterad fråga för klädbranschen

Foto: Gordon Welters

Rapporten från Clean Clothes Campaign som är den största hittills visar att 20 av totalt 50 granskade europeiska företag överhuvudtaget inte arbetar för att textilarbetare ska kunna leva på sina löner. I denna grupp finns kända varumärken som Benetton, Desigual, Diesel, Hugo Boss, Mango, Mexx och Replay. Granskningen pekar också på problem med bristande transparens i branschen, så många som 43 stycken av företagen lämnar inte ut information om vilka leverantörer de använder sig av.

– Det är oacceptabelt att så många företag inte vidtar några åtgärder alls för att komma till rätta med de extremt låga lönerna i textilproduktionen, säger Maria Sjödin, kommunikationsansvarig på Fair Trade Center. En lön som går att leva på är en mänsklig rättighet, och klädföretagen bör kunna redogöra för hur de arbetar för höjda löner.

I undersökningen rankas H&M bland de bättre företagen eftersom de i november förra året presenterade en strategi för att uppnå rättvisa levnadslöner hos sina leverantörer. Enligt Fair Trade Center bör dock H&M utöka och förstärka sitt arbete ytterligare.

– H&M som är den största inköparen i Bangladesh och en av de största i Kambodja, har tagit några första steg mot levnadslöner. Deras nästa steg bör vara att genomgripande involvera lokala fackföreningar och att mäta och visa på faktiska lönehöjningar för arbetarna, säger Maria Sjödin.