Europeisk kampanj för levnadslön sätter ytterligare press på H&M

12 december 2012 Det europeiska nätverket Clean Clothes Campaign och Fair Trade Center kommer under december uppmärksamma de låga lönerna i den globala klädindustrin och de största klädföretagens ansvar. Svenska konsumenter uppmanas att gå in på H&M:s facebook-sida och kräva levnadslöner. TV 4:s Kalla fakta sänder ikväll ett uppföljande inslag om klädarbetarnas låga löner i Bangladesh, där Fair Trade Center medverkar i den efterföljande studiodiskussionen.

Europeisk kampanj för levnadslön sätter ytterligare press på H&M, redigerad

De låga lönerna är en av de största utmaningarna för klädindustrin. Många klädarbetare tvingas arbeta oerhört långa dagar och de tjänar inte tillräckligt för att köpa tillräckligt med mat eller kunna tillgodose sina familjers behov. Enligt de mänskliga rättigheterna har alla rätt till ett jobb som betalar rättvisa löner och ger arbetaren och dennes familj ett liv i värdighet.

– Det är ohållbart att kläder som säljs på den svenska marknaden fortsätter att produceras utan att arbetarna får en levnadslön som täcker deras basala behov som mat, kläder, bostad och sjukvård, säger Malin Kjellqvist på Fair Trade Center.

Clean Clothes Campaign genomför nu en kampanj som heter ”No more excuses”. Den fokuserar på behovet av att klädföretagen säkerställer att klädarbetarnas löner motsvarar en levnadslön, i länder som Bangladesh. I Kalla Faktas program från den 24 oktober visades den allvariga situationen för Kambodjas klädarbetare. I kvällens program skildras Bangladesh, som är ett av H&M:s största produktionsländer. Där får textilarbetarna ännu mindre betalt än i Kambodja.

– Clean Clothes Campaign och Fair Trade Center uppmanar nu H&M att samarbeta mer med fackföreningar och organisationer i produktionsländerna. Dessutom behöver företaget komma fram till konkret strategi för hur en levnadslön ska bli verklighet för arbetarna i produktionskedjan.
Kampanjen ”No more excuses” genomför nu aktiviteter vid klädbutiker i länder som Schweiz, Nederländerna, Danmark och Norge. Dessutom utspelas en stor del av kampanjen i sociala medier. Konsumenter uppmanas också att skriva under ett upprop för levnadslön i Kambodja riktat till H&M, Levis, GAP och Zara.