Europas konsumenter uppmanar H&M att stödja höjda löner

21 februari 2013 Konsumenter och aktivister runt om i Europa mobiliserar på gator och i sociala medier denna vecka för att få stora gatumodemärken att stödja en höjning av minimilöner för klädarbetare i Kambodja. De stöttar en kambodjansk fackförenings krav på 950 svenska kronor per månad i minimilön till landets klädarbetare.

HM_Aktion_25102012_1

Foto: Klaus Melvin Jensen

För att uppmärksamma stora klädföretag på den chockerande verkligenheten av undernärda arbetare och barn som lämnas i fattigdom kommer Clean Clothes Campaign (CCC), som Fair Trade Center samarbetar med, att samla in underskrifter utanför populära klädbutiker. Namninsamlingen syftar till att få modemärkena att stödja högre minimilöner för klädarbetare i Kambodja.

Aktionerna sker med anledning av förhandlingarna som skall äga rum nästa vecka, då kambodjanska fackföreningar kommer att förhandla med regeringen och den lokala klädindustrin i ett försök att höja minimilönen.

Som en följd av snabbt ökande levnadskostnader för arbetare inom klädindustrin, menar facket att den nuvarande minimilönen på 390 svenska kronor helt enkelt inte är tillräcklig. Över 90 % av arbetarna i Kambodjas klädindustri utgörs av kvinnor som har en medelålder på 24 år. Många har barn och familjer som de ska försörja med sina mycket låga löner. De lider av undernäring och lever i svår fattigdom.

“De ökande kostnaderna för mat och bränsle har lämnat många arbetare i nöd. C.CAWDU efterfrågar en minimilön på 950 svenska kronor som både är uppnåelig och verkligen nödvändig”, säger Athit Kong, vice ordförande på det kambodjanska fackförbundet.

I efterdyningarna av TV4:s Kalla Fakta-program om H&M:s produktion i Kambodja som sändes i höstas, bekräftade H&M:s representanter vid upprepade tillfällen att klädarbetares löner i Kambodja är för låga och att det finns ett behov av att höja minimilönen. H&M har även uttalat att arbetarna ska kunna leva på sin lön och att minimilönen bör utgöra grunden för en anständig försörjning.

”Stora modemärken, som ofta säger att en höjning av minimilönerna är det enda rättvisa sättet för att öka lönerna, måste ta tillfället i akt och agera”, säger Catrin Rosquist, projektledare Fair Trade Center. ”Vi uppmanar märken som H&M att leva som de lär och offentligt stödja en betydande löneökning som kan minska fattigdomen bland kambodjanska arbetare.”

Fair Trade Center och Clean Clothes Campaign kommer som en del av kampanjen ”Inga fler ursäkter” att fortsätta att kräva att H&M och andra företag som Gap, Zara och Levi’s arbetar långsiktigt för en genuin levnadslön i sin leverantörskedja genom att anta en konkret handlingsplan med tidslinjer, riktmärken och uppföljning.