Fler företag måste tala om var kläderna tillverkas

Vet du vem som sytt din tröja? Antagligen inte, eftersom många kläd- och sportmärken inte berättar vilka fabriker som producerar plaggen. Fair Action inleder idag en kampanj för att få 10 svenska företag att offentliggöra information om sina leverantörer.

Gudrun Sjödén är ett av företagen som Fair Action uppmanar att offentliggöra information om sina leverantörer. Foto: Bengt Oberger

Fair Action har frågat 10 företag om de kan tänka sig att offentliggöra i vilka fabriker deras kläder tillverkas:

  • Ellos
  • Gekås Ullared
  • Gudrun Sjödén
  • Intersport
  • Nelly
  • Sportamore
  • Stadium
  • Team Sportia
  • Stayhard
  • Åhléns

Urvalet baseras framförallt på företagens omsättning. Samtliga företag har egna varumärken. Aktörer som förväntas växa är också inkluderade, som nätbutikerna Nelly och Sportamore.

Varför är det viktigt att företag talar om var kläder och skor kommer ifrån?

  • När klädfabriken Rana Plaza kollapsade i Bangladesh 24 april 2013 var det svårt att identifiera de klädmärken som köpte från fabriken. Enda sättet att ta reda på detta var att intervjua överlevande arbetare och leta i rasmassorna efter klädlappar med märkenas loggor för att familjerna till de 1 134 dödsoffren skulle få kompensation från dessa företag.
  • Information om var produktionen sker är också nödvändig för att media och organisationer ska kunna granska om företag håller vad de lovar på sina hemsidor och i sina policys, till exempel vad gäller arbetstider och löner. När företagen kan bli granskade får också konsumenter insyn och information om hur de som tillverkat grejerna har det.
  • Fackföreningar och arbetsrättsorganisationer i länderna där produkterna tillverkas kan ta upp dåliga arbetsvillkor eller avskedanden av fackligt aktiva på fabriken också med det köpande klädföretaget, som i sin tur kan sätta press på leverantören

Vad borde företagen göra?

Företagen bör lägga ut information på sina hemsidor om var grejerna tillverkas. Fair Action driver tillsammans med Clean Clothes Campaign och en rad andra ideella och fackliga organisationer en kampanj för att få företag att bli mer öppna om produktionen. Ett antal företag inklusive H&M och Lindex har redan ställt sig bakom en ”Transparency pledge”. Det är ett åtagande om att offentliggöra till exempel adresser och ägare till leverantörsfabrikerna, hur många som jobbar där och vilken slags produkter som tillverkas.

KappAhl har publicerat en lista över fabrikerna där deras kläder tillverkas, men utan att tala om vilken typ av plagg som respektive fabrik producerar. Information om vilket företag som äger fabriken saknas också, samt hur många personer som arbetar där.

Tycker du att företagen ska berätta i vilka fabriker kläderna sys?

Ställ en fråga direkt till nåt av de 10 företagen på Facebook, Twitter eller Instagram eller i chatten om du handlar på nätet. Tagga gärna med #GoTransparent. Fråga till exempel “I vilka fabriker tillverkas era kläder?”. På så sätt visar du att du vill att företaget ska vara öppet gentemot sina kunder.