Sex saker som charterbolagen behöver göra för hotellarbetarna

Det finns flera steg resejättarna kan ta för att se till att de som tar hand om besökarna på resmålet får rimliga villkor på jobbet. Här är vår önskelista.

/17 april, 2019/Nyheter/
pool-3204359_1920

Foto: Pixabay

Att folk reser bidrar till att skapa jobb i de länder vi besöker. Men de som städar, tar hand om gäster och lagar mat på hotellen har ofta långa arbetsdagar, otrygga anställningar och låga löner. I vissa länder är det dessutom förbjudet att gå med i facket och försöka påverka sina arbetsvillkor.

Fair Action och Schyst resande har till exempel tidigare granskat hur det ser ut på hotellen i Thailand och i Dubai. I Thailand pratade vi med arbetare på svenskarnas semesterhotell som tjänade under minimilönen och inte hade en enda ledig dag i veckan, vilket bland annat innebar att de hade väldigt lite tid tillsammans med sina barn.

Så ska det naturligtvis inte vara – och här har de stora charterbolagen, med sina ekonomiska muskler, ett viktigt ansvar. Här är våra uppmaningar till reseföretagen:

1. Sätt upp ett mål för när alla anställda på hotellen ska ha löner som räcker till ett drägligt liv.

De som arbetar ska tjäna tillräckligt för att kunna äta ordentligt, försörja sina barn, låta dem gå i skolan och kunna gå till doktorn vid behov. En sådan lön kallas för levnadslön. Företagen kan använda sig av en erkänd metod för att räkna ut levnadslönen för det land det gäller, till exempel Global Living Wage Coalitions metod. Bakom detta initiativ står flera hållbarhetscertifieringar, inklusive Fairtrade.

2. Inled ett närmare och mer långsiktigt samarbete med hotell som är villiga att höja lönerna.

För att hotellen ska våga satsa på bättre arbetsvillkor måste de vara trygga med att de kommer fortsätta få gäster via resebolagen även om deras kostnader ökar. Därför är det viktigt att sträva efter långsiktiga samarbeten med hotellen. Här kan reseföretagen lära sig av klädbranschen, där många företag börjat jobba med färre leverantörsfabriker som de köper mer plagg ifrån för att få mer inflytande över arbetsvillkoren.

3. Betala schysta priser till hotellen för att ge dem möjlighet att betala sina anställda bättre.

Charterföretagen är stora globala företag som omsätter många miljarder varje år. De behöver vara med och dela på kostnaden för att arbetarna ska få en lön som det går att leva på.

4. Säkerställ att hotellen följer den lokala lagstiftningen kring övertidsersättning och betald semester.

5. Ordna utbildningar om arbetstagares rättigheter för hotelledning och personal.

6. Gör det möjligt för arbetarna att själva kräva högre löner.

Ta fram en strategi för att främja facklig organisering på hotellen i dialog med oberoende fackförbund och ideella organisationer. Möjligheten att organisera sig fackligt är avgörande för att hotellarbetarna själva ska kunna kräva bättre löner.