Ny ungdomssatsning: Use your influence
Fair Action ska tillsammans med Sveriges Ungdomsråd, kommuner, forskare, experter och ideella organisationer stötta ungas engagemang kring cirkulär ekonomi, företagsansvar, greenwashing och slow fashion. Syftet är att öka ungas framtidstro och välmående.
Studier visar att en framgångsrik strategi för att få unga att må bättre är att ge dem konkreta tips på hur de själva kan agera. Målet är att få fler engagerade och välmående unga som känner att de kan påverka, både lokalt och globalt.
– Vi på Fair Action är otroligt glada och stolta över att Allmänna arvsfonden ger oss möjligheten att driva det här projektet tillsammans med våra samarbetspartners. Unga sitter på ett oerhört engagemang och många lösningar på framtidens stora frågor, säger Emma Grönlund, projektledare Fair Action.
Projektet har två målgrupper; unga deltagare mellan 12–17 år och unga influencers mellan 18–25 år. Tillsammans med dem utvecklar projektet en workshopsserie med aktiviteter utifrån målgruppens olika intressen. Exempel på aktiviteter kan vara att unga granskar sin egen fritidsgårds hållbarhetsarbete eller att influencers lär sig om hur de påverkar sina unga följare utifrån budskap och samarbeten.
Projektet finansieras av Allmänna Arvsfonden.