Influencer ställer hållbarhetskrav på företag
Youtube-drottningen och influencern Therése Lindgren börjar nu ställa hållbarhetskrav på modeföretag hon ska samarbeta med. Fair Action har hjälpt till att ta fram kriterierna och vi är otroligt glada då de kommer göra skillnad framöver.
– Jag har kommit till punkten där jag känner att jag inte längre kan stå för att göra reklam för vissa modeföretag. Och det har att göra med modeindustrins negativa klimatpåverkan och fabriksarbetarnas dåliga villkor, säger Therése Lindgren till Aftonbladet.
Från och med nu måste företag som vill samarbeta med Therese bland annat kunna berätta hur mycket de som syr kläderna tjänar, och om sömmerskorna kan organisera sig fackligt. De företag som köper från Bangladesh måste också skriva på arbetsmiljöavtalet om säkra fabriker.
Dessutom kommer hon av klimatskäl att prioritera modeföretag vars affärsmodell helt utgår från att minimera mängden nyproduktion och förlänga livslängden på det som redan existerar. Exempelvis genom second hand, delning, uthyrning, reparation och remake/upcycle.
Alla 11 hållbarhetskriterierna kan ni läsa hos Aftonbladet.
Tack Therese som tar täten i den här frågan, nu hoppas vi att fler influencers följer efter! Och tack Johanna Leymann som jobbat hårt med kriterierna.