Black Week

Mellan 25 november - 1 december pågår årets Black Week: En vecka fylld av ohållbar överproduktion och överkonsumtion som medför negativa konsekvenser för både människor och miljö.

/25 november, 2024/Nyheter/
Black Week

Fair Actions generalsekreterare medverkade i TV4:s Nyhetsmorgon torsdag 21 november, för att prata om överproduktion och överkonsumtion under Black Week.

Fair Action om Black Week i Nyhetsmorgon

Fair Actions generalsekreterare Marlene Rosendal medverkade torsdag 21 november i TV4:s Nyhetsmorgon för att prata om överproduktion och överkonsumtion i samband med Black Week.

Fair Action menar att det största ansvaret inte ligger på konsumenten – det är företagen som vilseleder och uppmuntrar till konsumtion genom ständig reklam och greeenwashing.

Statistik som Fair Actions generalsekreterare lyfte i Nyhetsmorgon:

• Under oktober månad köpte svenskar 600 000 klädesplagg från ultra fast fashion-företagen Shein och Temu.
• Varje år produceras ungefär 100 miljarder klädesplagg. Om man skulle stapla dessa på hög skulle det sträcka sig till månen och tillbaka!
• Mellan 10-40 % av alla kläder som produceras säljs aldrig. Mörkertalet är stort eftersom få företag redovisar produktionsvolymer och andelen osålda klädesplagg.
• Modeindustrin står för 10 % av världens globala utsläpp, varav 80 % kommer från produktionen. Att producera kläder medför negativa konsekvenser för miljö och klimat!
• De som tillverkar våra kläder tjänar inte tillräckligt höga löner för att kunna överleva på sin inkomst, så kallad levnadslön.
• I många produktionsländer är det farligt, till och med livsfarligt, att engagera sig fackligt.
• Modernt slaveri förekommer inom modeindustrin.
• Sverige är ett av världens mest reklamtäta länder. Det är svårt att som konsument stå emot om en ständigt matas med reklam!
• Företagen vilseleder och ljuger i ca 42 % av all reklam med miljöpåståenden, så kallad greenwashing. Det gör det svårt att vara en medveten konsument!

Se klippet från Nyhetsmorgon här.

Om Black Week

Trots att fenomenet Black Friday inte kom till Sverige förrän 2013, har det i många fysiska och nätbaserade butiker redan omvandlats till en hel svart vecka av rabatterade priser och intensiva uppmaningar till ökad konsumtion. I år infaller Black Week mellan 25 november – 1 december.

Kläder och skor står för majoriteteten, 58 %, av svenskarnas köp under Black Week. Klädindustrin släpper ut 10 % av världens globala utsläpp och fast fashion-företagens affärsmodell går ut på att överproducera kläder i låg kvalitet och sälja dem till låga priser, på bekostnad av textilarbetarnas löner och arbetsvillkor samt klimatet. Med allt fler och kortare trender per år, och ett system som gör det billigare med stora beställningar, satsar klädföretagen på att hellre producera alldeles för mycket än att beräkna behovet utifrån konsumenternas efterfrågan.

Eftersom endast 12 % av klädföretag redovisar data för hur stora kvantiteter de producerar per år, och transparensen är låg gällande hur stor andel av alla kläder som aldrig säljs, så beräknar man att mellan 10 – 40 % de ungefär 100 miljarder klädesplaggen som tillverkas per år aldrig säljs. Ett för stort spann – som klädföretagen genom ökad transparens skulle kunna ge mer klarhet i.

Under Black Week passar klädföretagen på att försöka sälja de kläder som tidigare inte kunnat säljas, till exempel för att de är i för dålig kvalitet, och i många fall höjer butikerna priserna strax innan Black Week för att sedan kunna låtsas att produkterna säljs till ett förmånligt rabatterat pris.

Fair Action tycker att företagen bär det största ansvaret för att minska sin överproduktion, hantera alla produkter som aldrig säljs och i sin manipulation av konsumenter för att få dem att konsumera fler och fler varor som får allt kortare livslängd. Företagen bär också ansvaret för sin negativa påverkan på människor och miljö. Du som konsument har makten att påverka!
På vår sida Mejla företag steg-för-steg hittar du en guide för hur du mejlar och sätter press på företag.

Bli medlem i Fair Action för att stötta vårt arbete för att pusha företagen att ta ökat ansvar för människor och miljö!