Svenska konsumenter beredda att betala mer för schysta skor
Åtta av tio svenska konsumenter kan tänka sig att betala […]
Åtta av tio svenska konsumenter kan tänka sig att betala mer för skor som har tillverkats på ett sätt som är mindre skadligt för miljön och där arbetarna i produktionen har det bättre. Det visar en undersökning som opinionsinstitutet Nielsen gjort på uppdrag av Change Your Shoes. Nästan två av tio kan dessutom tänka sig att betala mellan 25 och 50 procent högre pris för schysta skor.
Vår undersökning tyder på att det finns ett sug hos konsumenten efter mer information och fler valmöjligheter. Vi bryr oss om hur våra skor är tillverkade, även om många skoföretag inte förstått det ännu.
Klicka på bilderna längst ned på sidan för att se mer hur svenska konsumenter svarade på frågor om köpvanor och tankar kring skoköp.
Partners i Change Your Shoes:
Südwind Agentur – AUSTRIA
Federación SETEM (SETEM) – SPAIN
INKOTA-netzwerk e.V. – GERMANY
Gender Education, Research and Technologies foundation (GERT) – BULGARIA
NaZemi – CZECH REPUBLIC
Globalization Monitor – HONG KONG SAR CHINA
Trade Union Rights Centre (TURC) – INDONESIA
Buy Responsibly Foundation (BRF) – POLAND
Fair Action – SWEDEN
Slovak Centre for Communication and Development (SCCD) – SLOVAKIA
SÜDWIND e.V. – GERMANY
Clean Clothes Campaign Denmark (CCCDK) – DENMARK
Labour Behind the Label (LBL) – UK
Umweltschutzorganisation GLOBAL 2000 – AUSTRIA
Pro Ethical Trade Finland (PETF) – FINLAND
Society for Labour and Development (SLD) – INDIA
CENTRO NUOVO MODELLO DI SVILUPPO (SNMS)- ITALY
FAIR – ITALY