Hållbara affärsmodeller
Fair Action arbetar för att företag ska ställa om till hållbara affärsmodeller. Med det menas att företagets affärsmodell inte bara fokuserar på ekonomisk vinst, utan också tar hänsyn till miljömässiga och sociala faktorer. Det handlar alltså om att driva verksamheten på ett sätt som är långsiktigt hållbart för företaget, men också för samhället och världen i stort.
Siffrorna kommer från vår granskning ”Framtidens mode är cirkulärt” – eller? (2024) då vi granskade sex klädföretag stora på den svenska marknaden.
Vad innebär hållbarhet?
Ordet ”hållbarhet” är ett begrepp som används flitigt i samtal som rör miljö, klimat och mänskliga rättigheter. Men vad betyder det egentligen att något är hållbart? I kontexten hållbar utveckling är betydelsen en utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra framtida generationers möjlighet att tillgodose sina behov.
Det innefattar tre dimensioner: ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet.
Hållbara affärsmodeller
Hållbara affärsmodeller bygger på samma principer och kombinerar därför ekonomisk lönsamhet med miljömässigt och socialt ansvar.
En hållbar affärsmodell innebär att företaget tar miljömässigt ansvar, exempelvis genom implementering av cirkulära affärsmodeller som ökar användningen av förnybara material och samtidigt minskar avfall och utsläpp av växthusgaser.
Det handlar också om att företaget tar socialt ansvar, exempelvis genom att respektera mänskliga rättigheter, tillhandahålla en bra och säker arbetsmiljö och betala löner som går att leva på.
För att driva företag behöver företagen intäkter. Hållbara affärsmodeller gör det möjligt för företagen att tjäna pengar utan att skada människa och miljö, vilket är en förutsättning för hållbar utveckling i stort där vi kan tillgodose våra behov utan att äventyra framtida generationer att göra detsamma.
”Framtidens mode är cirkulärt” – eller?
Företag pratar gärna om att cirkularitet är framtiden. Men hur hänger det ihop med deras arbete för en faktisk omställning?
I Fair Actions granskning av sex stora modebolags omställning till cirkulära affärsmodeller så lyser resultaten och målen med sin frånvaro.