Hållbara affärsmodeller

Fair Action arbetar för att företag ska ställa om till hållbara affärsmodeller. Med det menas att företagets affärsmodell inte bara fokuserar på ekonomisk vinst, utan också tar hänsyn till miljömässiga och sociala faktorer. Det handlar alltså om att driva verksamheten på ett sätt som är långsiktigt hållbart för företaget, men också för samhället och världen i stort. 

0av 6 företag
Vill berätta hur stor andel av deras omsättning som kommer från cirkulära tjänster, ex. second hand.
0av 6 företag
Har konkreta mål för ökning av intäkter från cirkulära tjänster.
0 av 6 företag
Rapporterar konkreta mätbara mål för att öka andelen material som kommer från gamla kläder.
0av 6 företag
Visar på ökning av återvunna material i sina kläder – mest polyester från återvunna PET-flaskor.
0av 6 företag
Har ett uttalat mål för att minska produktionsvolymer i absoluta tal.

Siffrorna kommer från vår granskning ”Framtidens mode är cirkulärt” – eller? (2024) då vi granskade sex klädföretag stora på den svenska marknaden.

Vad innebär hållbarhet?

Ordet ”hållbarhet är ett begrepp som används flitigt i samtal som rör miljö, klimat och mänskliga rättigheter. Men vad betyder det egentligen att något är hållbart? I kontexten hållbar utveckling är betydelsen en utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra framtida generationers möjlighet att tillgodose sina behov.

Det innefattar tre dimensioner: ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet.

  • Ekologisk hållbarhet
    Handlar om att hushålla med jordens resurser och bevara ekosystemen så att de kan fortsätta fungera och leverera tjänster för både nuvarande och framtida generationer.

  • Social hållbarhet
    Fokuserar på att skapa ett rättvist och jämställt samhälle där alla människor har tillgång till grundläggande behov som hälsa, utbildning och trygghet. 

  • Ekonomisk hållbarhet
    Handlar om att skapa ekonomiska system som är långsiktigt stabila och som kan finansiera både ekologisk och social hållbarhet. 

Hållbara affärsmodeller

Hållbara affärsmodeller bygger på samma principer och kombinerar därför ekonomisk lönsamhet med miljömässigt och socialt ansvar.

En hållbar affärsmodell innebär att företaget tar miljömässigt ansvar, exempelvis genom implementering av cirkulära affärsmodeller som ökar användningen av förnybara material och samtidigt minskar avfall och utsläpp av växthusgaser.

Det handlar också om att företaget tar socialt ansvar, exempelvis genom att respektera mänskliga rättigheter, tillhandahålla en bra och säker arbetsmiljö och betala löner som går att leva på.

För att driva företag behöver företagen intäkter. Hållbara affärsmodeller gör det möjligt för företagen att tjäna pengar utan att skada människa och miljö, vilket är en förutsättning för hållbar utveckling i stort där vi kan tillgodose våra behov utan att äventyra framtida generationer att göra detsamma.

”Framtidens mode är cirkulärt” – eller?

Företag pratar gärna om att cirkularitet är framtiden. Men hur hänger det ihop med deras arbete för en faktisk omställning?

I Fair Actions granskning av sex stora modebolags omställning till cirkulära affärsmodeller så lyser resultaten och målen med sin frånvaro.