Granska företag

5/6

Steg 5

Tystnad, tagning, medieproducera! 📸

Skapa

Nu ska du bestämma dig för hur du vill berätta om resultatet.

Vill du skriva, fota, filma eller producera på något annat sätt? Titta på andra elevers granskningar längst ned på sidan för inspiration.

Olika typer av bilder

Eftersom upphovsrätt kan vara klurigt och bildbankerna inte har oändligt med material – speciellt inte om företag och varumärken – rekommenderar vi att du illustrerar din medieproduktion själv. Du kan fota med mobilen hemma, ta ett foto på en butiksfasad eller ta en skärmdump från företagets webbsida.

Att tänka på vid medieproduktion

Ett effektivt sätt att kommunicera är att använda både text och bild. Om du lyckas få till ett samspel blir resultatet mer slagkraftigt. Men tänk på att använda bilder du rättigheter till!

Grävande journalistik handlar om att avslöja maktmissbruk. Någonting som är viktigt i ett grävande reportage är att vara källkritisk och samla på sig mycket information från flera olika källor innan du publicerar något. Du kan läsa mer om skillnaden på reportage, debattartiklar och andra typer av texter hos Ung Media Sverige.

Det korta svaret är nej. Du får oftast inte använda företags logotyper utan tillstånd av ”ägaren”, det vill säga den som har upphovsrätten av logotypen. Ibland är det dock tillåtet att ladda ner logotypen på företagets webbsida, men då är det viktigt att ha koll på villkoren och om de tillåter användning av logotypen i ett redaktionellt sammanhang.

Tips! Om du inte har eller får tillstånd att använda en logotyp kan du istället ta en skärmdump på företagets webbsida eller en bild på när du eller någon annan surfar på företagets webbsida via en dator eller mobil. Se bildexempel under rubriken ”Olika typer av bilder​”.

Tips 2! Du kan också fota av något av företagets produkter. Så gjorde Fair Action i den här kampanjen mot Nike när de som hade tillverkat skorna inte hade fått någon lön. 

Du får oftast fotografera eller filma på allmänna platser. Du kan till exempel fota utanför butiker eller likande, som exempelvis den här kampanjen Fair Action gjorde mot H&M när de inte betalade sömmerskors löner. Det gäller mestadels även på privat område, så länge ägaren inte har förbjudit fotografering. Då är det du som fotograf som har upphovsrätt, inte personerna på bilden.

Vad gäller publicering så får det inte kränka personen som finns med på bilden eller i filmen. Ett tips är att innan du publicerar tänker på hur det skulle kännas om någon la ut en likadan bild på dig. Därför rekommenderar vi att du alltid kollar om det är ok innan du tar en bild och innan du publicerar en bild av en person som fotograferas eller filmas.

De allra flesta bilder och filmer som skapas är upphovsrättsligt skyddade verk. För att något ska vara skyddat som verk krävs det att det är originellt och personligt utformat, det vill säga att det har ”verkshöjd”. Det säkraste du kan göra är att ta kontakt med den som har tagit bilden och få tillstånd. Glöm då inte att fotografens namn alltid ska finnas nämnd i samband med bilden.

Tips! Använd bilder som ligger på nätet med öppen licens, så kallad Creative Commons-licens. Gå in på bildbankerna vi tipsar om i nästa sektion eller sök på ”CC Search” så hittar du massor av bilder som människor har skapat och som kan användas på det sätt som CC-licenserna tillåter. Här kan du läsa mer om CC-licenser.

De allra flesta bildbanker har material med öppen licens som du får använda gratis. Här är tre bra bildbanker där majoriteten av bilderna är gratis:

Canva – Bra verktyg för sociala medier. Bildbanken innehåller både bilder och filmer.
Pexels – Brett utbud av olika sorters genrebilder.
Unsplash – Tillhandahåller enbart gratisbilder.