Effektiva Strategier
Punkterna är inspirerade från sidan Juno och är framtagna av Patrizzia Ohlson och Alma Castro Niklasdotter.
Johanna Leyman tipsar
Johanna Leymann är föreläsare, författare och opinionsbildare inom hållbart mode, med över 15 års erfarenhet. Hon tror på folkbildning och att alltid göra det med faktabaserad kunskap på ett lättillgängligt, men aldrig förenklat, sätt
Gurgîn Bakircioglu tipsar
Gurgîn har specialiserat sig på att skriva och föreläsa om sociala orättvisor, klimaträttvisa för orten och låginkomsttagare, minimalism och djurrätt. Instagram är den huvudsakliga kanalen där han delar med mig av sina tankar och tar upp filosofiska och utmanande frågor, förklarar vad klimaträttvisa innebär i en svensk kontext, och betonar behovet av att främja, förbättra och utveckla existentiell resiliens i förorterna.

Ta dina sociala medier till nästa nivå
Många individer i dagens tid använder redigeringsverktyget Canva som ett medel för att bearbeta och förädla sina sociala medieinlägg. Canva möjliggör en utloppskanal för kreativitet, där användarna kan förvandla sina inlägg till visuella mästerverk som fångar ögat. Utforska detta kraftfulla verktyg och fördjupa dig i dess funktioner för ytterligare förståelse.
Så gör Therése Lindgren
Youtube-drottningen och influencern Therése Lindgren börjar nu ställa hållbarhetskrav på modeföretag hon ska samarbeta med. Fair Action har hjälpt till att ta fram kriterierna och vi är otroligt glada då de kommer göra skillnad framöver.
– Jag har kommit till punkten där jag känner att jag inte längre kan stå för att göra reklam för vissa modeföretag. Och det har att göra med modeindustrins negativa klimatpåverkan och fabriksarbetarnas dåliga villkor, säger Therése Lindgren till Aftonbladet.
Från och med nu måste företag som vill samarbeta med Therese bland annat kunna berätta hur mycket de som syr kläderna tjänar, och om sömmerskorna kan organisera sig fackligt. De företag som köper från Bangladesh måste också skriva på arbetsmiljöavtalet om säkra fabriker.
Dessutom kommer hon av klimatskäl att prioritera modeföretag vars affärsmodell helt utgår från att minimera mängden nyproduktion och förlänga livslängden på det som redan existerar. Exempelvis genom second hand, delning, uthyrning, reparation och remake/upcycle.
Alla 11 hållbarhetskriterierna kan ni läsa hos Aftonbladet
Tack Therese som tar täten i den här frågan, nu hoppas vi att fler influencers följer efter! Och tack Johanna Leymann som jobbat hårt med kriterierna.
Foto: Ellen Waldton