Hållbarhetsarbete, på riktigt.
Det blir allt vanligare att företag marknadsför sitt hållbarhetsarbete. Samtidigt finns det ett gap mellan vad företagen säger att de gör och hur det faktiskt ser ut i verkligheten. Exempelvis är nästan hälften av företagens miljöpåståenden i reklam överdrivna, vilseledande eller vaga (EU-kommissionen, 2021) När allt fler marknadsför sig som hållbara är det viktigt ur en demokratisynpunkt att unga självständigt kan granska om företagens påståenden stämmer, och att företagen tar ansvar för människor och miljö.
Till lärare och gymnasieelever
Vi vet att företag kan bidra till en hållbar utveckling. Vi vet också att det går att påverka företagen. Därför har Fair Action tagit fram ”Vi handlar, vem betalar?”. Ett utbildningsmaterial utvecklat tillsammans med gymnasielärare och elever. Innehållandes röster från hela världen, granskningar av företag och exempel ur ungas vardag.
Till ungdomsledare och ungdomar
Forskning visar att unga känner ångest och oro för framtiden, inte minst gäller oron klimat-och miljöfrågor. En framgångsrik strategi för att öka ungas välmående är att ge specifik och konkret information om vad unga själva kan göra för att bidra till förändring. För även om små handlingar inte kan lösa alla utmaningar för klimat och konsumtion, kan konkreta sådana leda till en ökad framtidstro som i sin tur ökar individens välmående.
Fair Action har tillsammans med Sveriges Ungdomsråd, ungdomsledare och ungdomar tagit fram en workshopserie innehållande aktiviteter som syftar till att stötta ungas engagemang i frågor som rör klimat, hållbarhet och konsumtion. Materialet kallas “Use your influence” och ger ungdomar kunskap om att ta egna initiativ för att förändra sina konsumtionsmönster men också verktyg så att de kan sätta press på företag och beslutsfattare att ta sitt ansvar.