Fråga företag

Fair Action anser att det är företag som bär det stora ansvaret i att ställa om till rättvisa affärsmodeller som tar hänsyn till både människor och miljön. Men som konsument har du makt att påverka!

På den här sidan kan du läsa tips och trix för att kontakta företag och ställa dina frågor och krav.

Pusha företagen att bli bättre genom att ställa en fråga!

Företagen bär ansvaret och du som konsument har makten att påverka! Ett sätt att påverka är att kontakta ett företag och ställa frågor om hur de till exempel arbetar för att minska sin miljöpåverkan och för att säkerställa bra arbetsvillkor. På så sätt gör du det tydligt för företaget att detta är något som deras kunder efterfrågar. Ju fler vi är som ställer krav desto större press får företagen på sig att förbättra sin verksamhet!

Fair Action fokuserar just nu särskilt på klädindustrin och hur företagen arbetar med hållbara och cirkulära affärsmodeller, levnadslöner, greenwashing, rättvis klimatomställning och könsbaserat våld och trakasserier. Läs mer om vad de olika hållbarhetsområdena innebär under Våra frågor. Våra förslag på frågor nedan handlar om dessa områden.

1. Välj ett (kläd)företag att kontakta

Till din hjälp har vi här samlat några stora klädföretag som verkar i Sverige.

Om du har tid kan du gärna läsa på om hur företaget själva beskriver sitt hållbarhetsarbete – ofta lovar de mycket men ger knapphändig information om vad de faktiskt gör.

2. Välj ämne och fråga du undrar över

Har du en viss hjärtefråga eller ett hållbarhetsområde som du är extra intresserad av att lära dig mer om? Fråga företaget om just detta.

Försök att ställa så konkreta frågor som möjligt och helst inte för många frågor i samma mejl eller kommentar. Till exempel kan frågan handla om om företaget har specifika mål som de arbetar mot eller om det finns en plan för att nå dit.

Här finns några exempel på frågor att ställa inom olika hållbarhetsområden:

  • Får de som syr era kläder löner de kan leva på?
  • Hur säkerställer ni det?
  • Har ni en plan för att höja lönerna?
  • I tider av klimatförändringar och miljökatastrofer, hur arbetar ni för att minska ert miljöavtryck?
  • Hur säkerställer ni att era underleverantörers fabriker är anpassade för stigande temperaturer och andra utmaningar kopplade till klimatförändringar?
  • Hur säkerställer ni att arbetarnas perspektiv lyfts i arbetet för att klimatanpassa er produktion?
Om du är intresserad av att ställa frågor om greenwashing är vårt bästa tips att fråga utifrån någon av företagets reklamer eller information som de har på sin hemsida och be dem hänvisa till faktan bakom det påståendet. Exempelvis kanske de har en ”grön” kollektion – då kan du fråga vad som gör den ”grön”, vad som skiljer denna produkt från övriga produkter och så vidare.
  • Arbetar ni för att införa cirkulära affärsmodeller? Har ni en plan för detta? Hur ser den ut?
  • Hur stor andel av det material som ni har i era produkter kommer från återvunna material?
  • Hur stor andel av de kläder som ni producerar säljs aldrig? Vad gör ni med kläderna som inte säljs? Har ni en plan för att minska den mängden?
  • Hur arbetar ni för att motverka förekomsten av könsbaserat våld och trakasserier i era leverantörsled?
  • Har ni någon klagomålsmekanism och hur säkerställer ni att de anställda känner sig trygga med att anmäla kränkningar via den?

3. Skicka din fråga

Mejla företaget och skicka gärna en kopia av mejlet till oss genom att lägga till info@fairaction.se som kopia!

Du kan också ställa din fråga till  företaget direkt i sociala medier som Instagram, Facebook och Tiktok, så ökar pressen på företagen att svara. Du kan också tagga företaget i inlägg, story eller kommentarer!

4. Invänta svar (och ställ följdfrågor!)

Om du inte blir nöjd med det svar som du får – ställ följdfrågor! Be om underlag, förtydliga att de inte svarade på din fråga eller ställ nya frågor – det är genom att inte acceptera vaga och undvikande svar som vi sätter press på riktigt.

Här har vi samlat några vanliga svar som företagen kan ge gällande levnadslön, transparens och greenwashing och hur du kan tänka kring och besvara deras svar:

Svar: ”Det är inte vi som betalar ut lönen.”

  • Det är en mänsklig rättighet att kunna leva på sin lön. Det köpandet företaget sätter ramarna för lönerna i fabrikerna genom vilka priser de betalar för produktionen. 

Svar: ”Det är inte vårt ansvar att bestämma vad de anställda ska tjäna, utan det är fackens, regeringens eller leverantörsfabrikernas ansvar.”

  • Företaget har ansvar för mänskliga rättigheter i hela sin produktionskedja enligt UNGP. Produktionsländer har inte heller lika starka fackliga rättigheter som i Sverige.

Svar: ”Vi är en sådan liten aktör att vi inte kan påverka lönerna hos leverantörer och fabriker.”

  • Det finns flera mindre företag som har lyckats att höja lönerna på fabrikerna trots att de är små, två exempel i Sverige är Nudie Jeans och Mini Rodini. Företag som köper från samma leverantör kan också samarbeta för att ha större möjlighet att påverka.

Svar: ”Vi ställer krav på att leverantörerna betalar minimilön och är med i initiativ ’x’ ställer krav genom det.”

  • Kan ni ställa krav på minimilön borde ni kunna ställa krav på levnadslön. Om ni väljer att ha produktion i högriskländer så ska ni också göra en riskanalys och sedan bemöta riskerna.

Svar: ”Vi berättar inte vilka leverantörsfabriker vi köper ifrån på grund av konkurrensskäl. Det är en affärshemlighet!”

  • Företag som blivit transparenta säger ofta att det inte har påverkat konkurrensen negativt. Många säger till och med att det har underlättat deras samarbeten med hållbarhetsarbetet. 

Svar: ”Vi har inte informationen.”  eller ”Vi kan inte redovisa informationen på grund av våra inköpssystem.”

  • Ni halkar efter! Idag är det ett minimikrav och standard att vara transparent. Flera svenska företag är öppna sen flera år tillbaka, som exempelvis Stadium, Na-kd, Ellos och Åhlens. Transparens skapar en win-win-win-situation för företag, arbetare och konsumenter.

Svar: ”Våra kläderna är hållbara eftersom vi använder ekologisk bomull. ”

  • Det är inte tillåtet att säga att vad som helst är ”hållbart”. Marknadsföringslagen slår fast att företag måste kunna bevisa det de påstår är sant. Används ord som ”hållbar” måste det gälla för produktens hela livscykel. 

Svar: ”Vi vill kommunicera om vi gör något bra för miljön och klimatet.”

  • Miljöfördelen som kommuniceras bör vara relevant. Till exempel, om företaget som har en negativ miljöpåverkan kan de inte endast kommunicera att deras sytrådar innehåller ekologisk bomull. Berätta om hela produktionen istället!