Självreglering i branscher som modeindustrin har visat sig otillräcklig både för att minska utsläpp och miljöpåverkan och för att skydda mänskliga rättigheter i leverantörsleden. Därför behövs en starkare lagstiftning som gör hållbart företagande till norm – inte undantag.

Fair Action uppmuntrar därför bindande lagstiftning – nedan kan ni läsa om några av våra förslag på lagstiftning, samt läsa om utvald lagstiftning att inspireras av.

CSDDD omfattar endast 0,05% av företagen i EU

Ändå har nu det så kallade Omnibus-paketet presenterats och till viss del röstats igenom, vilket kommer att försvaga och urvattna CSDDD ytterligare.

CSDDD = Corporate Sustainability Due Diligence Directive

Vad vi vill se

  • Säkerställ att EU-direktivet om tillbörlig aktsamhet (CSDDD) implementeras och stärks.
  • Utvidga direktivet så att det omfattar fler företag.
    • CSDDD gäller i dagsläget endast 0,05% av företagen i EU!
  • Inför tydligare krav på transparens och rätt till information.
  • Ställ krav på due diligence genom hela leverantörsledet.
  • Inför bindande krav på återvinning, avfallshantering och utökat producentansvar (EPR).
    • EPR – Extended Producer Responsibility – eller utökat producentansvar, är en princip som innebär att företag som tillverkar, importerar eller säljer produkter också har ansvar för dessa produkters miljöpåverkan – även efter att de har sålts och använts. Det omfattar ofta krav på att företagen ska ta hand om avfall, återvinning och hantering av sina produkter när de blivit uttjänta.

Lagar från andra länder att inspireras av

Åpenhetsloven – allmänhetens rätt att få veta

Frankrike har tagit ett banbrytande steg för att bekämpa fast fashion och dess negativa påverkan på miljön och samhället. I mars 2024 godkände Nationalförsamlingen enhälligt ett lagförslag som syftar till att minska överkonsumtion och främja hållbarhet inom modeindustrin.

Lagen föreslår flera åtgärder:

  • Miljöavgifter: En gradvis ökande avgift på upp till 10 euro per plagg till 2030 för företag vars affärsmodeller bygger på snabb och billig produktion.
  • Reklamförbud: Ett förbud mot reklam för fast fashion-produkter, inklusive marknadsföring via sociala medier och influencers, med böter på upp till 100 000 euro för överträdelser.
  • Informationsplikt: Krav på att företag tydligt informerar konsumenter om produkternas miljöpåverkan, för att främja medvetna köpbeslut.

I juni 2025 har även senaten backat en modifierad version av lagförslaget. Denna skiljer på ultra fast fashion (likt Shein) och ”klassisk” fast fashion (Zara, H&M), där restriktionerna för ultra fast fashion är större.