De kampanjar mot svenska skokedjor

Nära sju av tio – eller 68 procent – av svenskarna är omedvetna om hur läderskor påverkar miljön. Det visar en undersökning som Fair Action låtit Sifo göra.

För att tillverka 250 kilo läder krävs dubbla mängden kemikalier. Arbetarna som bearbetar lädret har sällan skyddsutrustning och drabbas ofta av sjukdomar på grund av kontakten med de hälsofarliga ämnena. På bilden arbetare i Bangladesh. Foto: GMB Akash för Change Your Shoes Campaign

I samband med Sifo-undersökningen startar Fair Action i dag en kampanj för att få konsumenter att ställa krav på sina skoförsäljare.

Fair Action uppmuntrar i kampanjen svenskar att skicka mail till ledande skobutikskedjor som till exempel Nilson Group som äger Din Sko, Nilson Shoes, Skopunkten, Jerns, Radical Sports och Ecco Stores. Andra skobutikskedjor som kan vänta sig kravmail den närmaste tiden är Scorett, Vagabond och Eurosko.

Läs hela artikeln i Dagens industri