​51 organisationer mobiliserar inför valet

Idag lanserar 51 organisationer inom svenskt civilsamhälle det gemensamma valmanifestet #hjärtavärlden. Organisationerna vill visa politiker kraften och engagemanget bakom internationella utvecklingsfrågor och vikten av att de diskuteras i årets valrörelse. Sammanlagt engagerar organisationerna över hundratusentals medlemmar.

banner-01

– Det finns en stark kraft bakom de globala utvecklingsfrågorna och det vill vi visa politikerna genom att gemensamt presentera sex politiska krav på den politik vi vill se efter valet, säger Kristina Henschen, ordförande för CONCORD Sverige, plattformsorganisationen som samordnar #hjärtavärlden och ger plats åt medlemsorganisationer att tillsammans arbeta för en politik som gör världen bättre.

I valmanifestet #hjärtavärlden framförs flera krav på hur den globala utvecklingspolitiken ska utformas efter valet i höst. Till exempel kräver #hjärtavärlden att politiker:

• Står upp för människors rätt att organisera sig
  • För en hållbar och rättvis utveckling till år 2030
  • Arbetar för att minska våra klimatpåverkande utsläpp
  • För en verkligt feministisk utrikespolitik
  • Avsätter 1 procent av BNI till internationellt bistånd
  • För en human migrations- och flyktingpolitik

– När länder ignorerar internationella överenskommelser om människors grundläggande rättigheter och tongångarna blir allt mer nationalistiska vill vi visa att vi är många som vill att politiker ska göra världen – inte bara Sverige – mer hållbar och mänsklig, säger Kristina Henschen, ordförande för CONCORD Sverige.

I samband med det gemensamma valmanifestet #hjärtavärlden har en Sifo-undersökning genomförts med över 1000 tillfrågade. Den visar att 8 av 10 vill att politiker ska diskutera mänskliga rättigheter, miljö och klimat i årets valrörelse. Undersökningen visar också att nästan 7 av 10 personer vill att politiker i Sverige ska ta hänsyn till hur deras beslut påverkar människor i andra länder.

– Undersökningen bekräftar att de här är viktiga frågor som folket vill att politikerna ska diskutera i valrörelsen, säger Kristina Henschen.

Organisationerna uppmanar alla, även politiker, som håller med i de politiska kraven att aktivt #hjärtavärlden genom att läsa och dela valmanifestet på http://www.hjärtavärlden.nu

Om #hjärtavärlden: Vi som tar initiativet till #hjärtavärlden vill att hållbar global utveckling får plats i årets valrörelse. Tillsammans engagerar våra organisationer hundratusentals medlemmar. Vi är många och olika, men förenas i arbetet för en mer mänsklig och hållbar värld. Genom plattformen CONCORD Sverige arbetar vi tillsammans för en politik som gör världen bättre.

Om Sifo-undersökningen: Sifo-undersökningen genomfördes den 5–13 mars 2018. En webbaserad undersökning där 1 001 personer besvarade två påståenden:
Påstående 1: Jag tycker att politiker i årets valrörelse ska diskutera (ta ställning/prata om) internationella utvecklingsfrågor som till exempel människors grundläggande rättigheter, miljö och klimat: 27% svarande instämde helt, 26% instämde till stor del och 33% till viss del. 10% instämde inte alls och 5% svarade vet ej.
Påstående 2: Jag tycker att politiker i Sverige ska ta hänsyn till hur deras beslut påverkar människor i andra länder. 16% instämde helt, 25% till stor del och 38% till viss del. 15% instämde inte alls och 6% svarade ”vet ej”.

De här organisationerna står bakom valmanifestet #hjärtavärlden:

ActionAid Sverige
Afrikagrupperna