Påverkansguide

Vi tror på att använda sociala medier som en kraftfull plattform för att sprida viktiga budskap. Tillsammans med influencerna Johanna Leyman och Gurgîn Bakircioglu har vi samlat en rad värdefulla tips och insikter som kommer att hjälpa dig att effektivt nå ut med ditt budskap.

Effektiva Strategier

Punkterna är inspirerade från sidan Juno och är framtagna av Patrizzia Ohlson och Alma Castro Niklasdotter.

  • Sätt dig in i vad som gäller! Algoritmer avgör vad som syns i ditt flöde och är som du säkert vet i konstant förändring. Håll dig uppdaterad och ta reda på vad som krävs för att få bäst spridning just nu. Då har du goda förutsättningar att nå ut till fler med ditt innehåll. Ett knep: använd sociala medier som sökmotor.
  • Dina följare = ditt kapital. Algoritmer avgör vad som syns i ditt flöde och är som du säkert vet i konstant förändring. Håll dig uppdaterad och ta reda på vad som krävs för att få bäst spridning just nu. Då har du goda förutsättningar att nå ut till fler med ditt innehåll. Oavsett om du vill driva en fråga eller sälja in reklamsamarbeten är följarna ditt största kapital. Ditt viktigaste jobb är att ständigt förtjäna deras förtroende för att bygga en följarskara som bryr sig, bär dina budskap och agerar på det du säger och gör. Att underbygga åsikter med fakta och egna erfarenheter är ett exempel på vad som kan ge trovärdighet, men du bör också analysera just din målgrupp och ta reda på vad de tycker är viktigt. Ett knep: använd sociala medier som sökmotor.
  • Utvärdera, utvärdera, utvärdera! En viktig del i att skapa content som får önskad effekt är att hela tiden utvärdera ditt innehåll. Oavsett om målet är att få stor spridning eller få folk att skriva på en namninsamling bör du se över hur många personer som delade eller skrev på efteråt och dra lärdomar från det. Lär känna ditt community, notera vad de tenderar att gilla, kommentera och dela vidare, och anpassa ditt innehåll därefter.

Johanna Leyman tipsar

Johanna Leymann är föreläsare, författare och opinionsbildare inom hållbart mode, med över 15 års erfarenhet. Hon tror på folkbildning och att alltid göra det med faktabaserad kunskap på ett lättillgängligt, men aldrig förenklat, sätt

Hur påverkar du i sociala medier?

  • Diskutera lösningar istället för problem
  • Skriv om sådant som man vet att många tänker och pratar om 
  • Var en schysst person

Vad är en influencer, egentligen?

  • Som influencer är din trovärdighet ditt kapital 
  • Tänk igenom dina värderingar 
  • Lev som du lär

Hur skapas förändring?

  • Individer i grupp blir en opinion som påverkar
  • Desto fler som gör ”det lilla”, desto mer förskjuter vi normerna 
  • Omge dig med de som vill samma sak.
    Hjälps åt!

Gurgîn Bakircioglu tipsar

Gurgîn har specialiserat sig på att skriva och föreläsa om sociala orättvisor, klimaträttvisa för orten och låginkomsttagare, minimalism och djurrätt. Instagram är den huvudsakliga kanalen där han delar med mig av sina tankar och tar upp filosofiska och utmanande frågor, förklarar vad klimaträttvisa innebär i en svensk kontext, och betonar behovet av att främja, förbättra och utveckla existentiell resiliens i förorterna.

Hur engagerar du dina följare?

  • Tro, förstå och bottna i det du delar
  • Skapa något som inte görs eller har gjorts 
  • Våga testa dig fram

Hur skapas förändring?

  • Se dig själv i ett större sammanhang
  • Få koll på organisationer och event som delar dina värderingar 
  • Hitta gemensamma mål

Ta dina sociala medier till nästa nivå

Många individer i dagens tid använder redigeringsverktyget Canva som ett medel för att bearbeta och förädla sina sociala medieinlägg. Canva möjliggör en utloppskanal för kreativitet, där användarna kan förvandla sina inlägg till visuella mästerverk som fångar ögat. Utforska detta kraftfulla verktyg och fördjupa dig i dess funktioner för ytterligare förståelse.

Så gör Therése Lindgren

Youtube-drottningen och influencern Therése Lindgren börjar nu ställa hållbarhetskrav på modeföretag hon ska samarbeta med. Fair Action har hjälpt till att ta fram kriterierna och vi är otroligt glada då de kommer göra skillnad framöver.

Foto: Ellen Waldton

– Jag har kommit till punkten där jag känner att jag inte längre kan stå för att göra reklam för vissa modeföretag. Och det har att göra med modeindustrins negativa klimatpåverkan och fabriksarbetarnas dåliga villkor, säger Therése Lindgren till Aftonbladet.

Från och med nu måste företag som vill samarbeta med Therese bland annat kunna berätta hur mycket de som syr kläderna tjänar, och om sömmerskorna kan organisera sig fackligt. De företag som köper från Bangladesh måste också skriva på arbetsmiljöavtalet om säkra fabriker.

Dessutom kommer hon av klimatskäl att prioritera modeföretag vars affärsmodell helt utgår från att minimera mängden nyproduktion och förlänga livslängden på det som redan existerar. Exempelvis genom second hand, delning, uthyrning, reparation och remake/upcycle.

Alla 11 hållbarhetskriterierna kan ni läsa hos Aftonbladet.

Tack Therese som tar täten i den här frågan, nu hoppas vi att fler influencers följer efter! Och tack Johanna Leymann som jobbat hårt med kriterierna.