Kronprinsessans nya kläder

Kronprinsessan Victoria syns ofta i klänningar från Hennes & Mauritz. Både vid prinsbröllopet och förra årets Nobelprisutdelning valde kronprinsessan klänningar från den svenska klädkedjan. Samtidigt får H&M hård kritik för att textilarbetarna inte kan leva på sina löner.

By |10 december, 2017|Fair Action i media, Nyheter|

”Usla arbetsvillkor på resejättarnas hotell”

Det thailändska paradiset har en baksida. För de migrantarbetare som städar, passar upp och lagar mat på hotellen är dagarna långa och lönerna låga. Fair Action och nätverket Schyst resande uppmanar Apollo, TUI och Ving att garantera rimliga arbetstider och levnadslöner för hotellarbetarna på Svd Debatt.

By |6 december, 2017|Fair Action i media|

Granskning: Hur hållbart reser vi i jobbet?

Svenska företag och organisationer spenderar varje år 45 miljarder kronor på tjänsteresor. Fair Action och nätverket Schyst resande har gått igenom resepolicys hos 11 fackförbund, miljöorganisationer och idrottsklubbar för att hitta goda idéer för hänsyn till miljön, lokalbefolkning och anställda på hotell och restauranger. Idag på Aftonbladet Debatt uppmanar vi hela organisations-Sverige att anta hållbara resepolicys.

By |16 oktober, 2017|Fair Action i media, Nyheter, Okategoriserad|

H&M backar från löfte om rimliga löner

850 000 sömmerskor ska kunna leva på sin lön 2018. Det lovade Hennes&Mauritz för fyra år sedan och fick stor uppmärksamhet. När det snart är dags att utvärdera driver Fair Action kampanj för att klädjätten att hålla löftet. Men H&M har ändrat sitt mål.

By |13 oktober, 2017|Fair Action i media|

Fair Action på Aftonbladet Debatt: Girl power eller girl poverty?

”Feminist cutie” står det på t-shirten i kollektionen som H&M lanserade tillsammans med popstjärnan Zara Larsson i våras. De glammiga plaggen har knallrosa grafiska tryck och feministiska budskap. Förra året fick en thaiboxare, en tjej med orakad armhåla och en transkvinna visa H&M:s höstmode till låten ”She’s a lady”. Men samtidigt som H&M tjänar miljoner på de påkostade kampanjerna tvingas de som syr kläderna kämpa för något så grundläggande som en lön som räcker till näringsriktig mat.

By |4 oktober, 2017|Fair Action i media, Nyheter, Okategoriserad|
Till toppen