Klädskapare och bloggare i kampanjen #FairAgenda

Allt fler ifrågasätter modeindustrins snabba kollektioner och produktion och söker efter mode som är både miljömässigt och socialt hållbart. Författaren och butiksägaren Johanna Nilsson har sedan många år tillbaka bloggat om slow fashion och om slit-och-släng-kulturen. Johanna är en av fyra modeskapare som deltar i Fair Actions kampanj #FairAgenda som drar igång idag.

/17 november, 2016/Nyheter/
ms_nyhet-till-webben-fairagenda

Kampanjen #FairAgenda syftar till att sprida information om Agenda 2030 och särskilt delmålen 5, 8 och 12. I kampanjen deltar förutom Johanna Nilsson också Naomi Nowak, som driver klädmärket och onlinebutiken Raintower som tillverkar allt av återvunna material. Den tredje deltagaren Emelie Törling säljer vintageboots och tillverkar smycken (och har kunder som Kate Moss och Icona pop!). Jenny Mustard är den fjärde deltagaren. Hon bor i Berlin och är aktiv på YouTube inom teman som minimalism, hållbarhet och mode. Alla kommer att posta i sina kanaler om hur du som konsument kan bidra till att vi når de globala hållbarhetsmålen!

Fair Action arbetar framför allt med frågor som rör arbetsvillkor i låglöneländer, vilket är tätt förknippat både med jämställdhetsfrågan och med vår västerländska konsumtion.

Föreningen Fair Action har funnits i 20 år och arbetar med frågor som rör arbetsvillkor i låglöneländer, vilket är tätt förknippat med både jämställdhetsfrågan och med vår västerländska konsumtion. Under åren har vi granskat alltifrån blommor och apotek till branscherna vi idag tittar närmare på; kläder, skor, läder, banker och finans samt turismbranschen.

Vi har bland annat kunnat berätta om hur H&M:s leverantörsfabriker i Kambodja bryter mot lagen genom att ha satt korta arbetskontrakt i system. På grund av de korta kontrakten, som varierar mellan 2-6 månader, har sömmerskorna svårt att kräva sin rätt till vettiga arbetstider, rimlig lön och föräldraledighet eftersom de riskerar att bli uppsagda. Vi har också kunnat avslöja hur företag som Accent, NK Skor och Accessoarer och Rizzo missar problemen med giftiga kemikalier i lädertillverkningen i Indien. Arbetarna som jobbar med att bearbeta skinn till företagens väskor arbetar ofta helt utan skyddsutrustning vilket gör att de kan få sjukdomar som hud- och andningsproblem.

Kampanjen pågår 17 november – 8 december i sociala medier.

 

Projektledare för kampanjen & kontaktperson: Alejandra Cerda, alejandra@fairaction.se, 08-643 43 64